Wednesday 19 February 2014

ULAT BELUNCAS TERBESAR DI DUNIA DIJUMPAI DI LENGGONG PERAK




      Ulat beluncas ini mula-mula saya jumpai hinggap pada pokok limau nipis dan banyak. Masa itu saya kagum dengan bentuknya yang unik.Rasa takut dan ngeri pun ada. Pada masa itu besarnya sepanjang 2-3 inci. Tetapi saya cuma kutip dan campakkan ke tanah bawah. Pada esok hari bila saya pergi tengok kembali saya dapati pokok jambu berdekatan pokok limau tersebut hampir semua daun-daunnya seperti dimakan sesuatu. Bila saya perhatikan Masya Allah! rupa-rupanya ulat-ulat beluncas semalam tersebut yang makan daun-daun jambu dan kali ini ianya mengejutkan saya sebab panjang ulat-ulat tersebut membesar hampir sepanjang 6 INCI!! Saya mengutip ulat-ulat tersebut dan saya letakkan ulat-ulat tersebut di dalam hutan tidak jauh dari situ.

    ALHAMDULILLAH Saya sangat bertuah dan kagum berjumpa ulat-ulat tersebut. Pada keesokannya ulat-ulat tersebut hilang entah ke mana. Terfikir juga saya andai saya membelanya saya akan dapat saksikan ianya menjadi dewasa sebagai Rama-Rama. PASTI BESAR! PASTI CANTIK!

    Moga diketemukan lagi.

No comments:

Post a Comment